Research
Links
Contact
Reviews

Latter og fuglelyd

Endelig foreligger Lasse Thoresens prisbelønte Løp, lokk og linjar på cd.

Lasse Thoresens verk er gjennomsyret av referanser, tilsiktede og utilsiktede, hvor folkemusikken står som komposisjonens samlende element, til tross for at verket er gjennomført i en samtidig kunstmusikkstil. Andresatsens groovy folkemusikkstil kunne passet perfekt for barne-tv. I denne rives musikerne med så til de grader av musikken at de applauderer den eminente eksperimentelle kvedaren Berit Opheim.

Og visst svingte musikken før applausen. Selv satt jeg i sofaen og danset til rytmene – man kan faktisk sitte og danse! Ytterligere et element Thoresen benytter seg av er dyrelyder, aller mest fuglenes, og hvis en komponist i dag bruker fuglelyder, kan man ikke unnvike å se en referanse til Messiaen, som gjorde fuglelyder til sitt signum. Thoresens fugler er imidlertid langt mer melodiske enn Messiaens klanglige fjærkre.

Le med. Men det er ikke bare Thoresens fugler som er melodiske. Det er overhodet mye melodi i hans verk, noe som er langt fra vanlig i samtidsmusikkens komplekse verden. Verket er et studium i en rekke stiler, og dets styrke ligger i at stilene ikke forblir tomme virkemidler, men at Thoresen bruker sitt materiale for å sette sammen en organisk og fungerende helhet.

Nettopp ordet "organisk" stammer jo fra romantikkens arkaiske musikktenkning, men så er også Thoresens verk ganske tradisjonelt i måten dets dramatikk utfoldes, og i nettopp Løp, lokk og linjar er dette særdeles vellykket. Verket har lange spenn, og Thoresen dveler lenge ved sitt materiale før han går videre, noe som gjør det enkelt å følge med i forløpet.

Thoresen balanserer på grensen mot det banale, men etter en første gjennomlytting mener jeg at han ikke trår over grensen. Så får gjentatte avspillinger vise om verkets egentlige ansikt er banalitetene, som lukker referansene til bestemte betydninger, eller om hans fortelling har substans nok til fortsatt å la referansene stå åpne og mangfoldiges i lyttingen.

Verket avsluttes med en hjertelig latter fra hele ensemblet. Det er bare å istemme og le med Thoresen i det verket endelig foreligger som plateinnspilling.

Magnus Andersson

Musikk